I – fum, dulce şi iluzii colorate

Stau aşezată la un colţ al biroului. Privesc cana cu restul dintr-o cafea dulce. Un litru de apă, patru linguri rase de zahăr şi trei linguri cu vârf de cafea. Reţeta pe care o respect cu sfinţenie. În buzunar am o ţigară pocită. O aşez în faţa caietului pentru inspiraţie. Ea, alături de cană, reprezintă un pretext. O scuză pentru a înşira vorbe goale într-un caiet nou.

M-am apucat de fumat din cel mai stupid motiv cu putinţă: pentru că toată lumea o făcea. Problemele personale, tentativele eşuate de sinucidere, abuzurile, insomniile şi coşmarurile avute când reuşeam să adorm, toate astea erau nişte supape superficiale în care mă refugiam atunci când nu găseam raţiuni plauzibile şi temeinice. Îmi asumam abuziv condiţia geniului neînţeles, închipuindu-mi că excelez în ceea ce era de fapt nimic altceva decât un scris mediocru.

Fiecare scriitor avea viciul său. Eu de ce nu aş fi avut unul? Sau poate mai multe. Din când în când înlocuiesc cafeaua şi ţigara cu alcoolul. Nu reuşesc să îmi îmbunătăţească în vreun fel calitatea scrisului. Dar măcar nu o scade la un nivel al puerilităţii şi penibilului scriitoricesc.

Mai iau o gură de cafea, mai înşir nişte vorbe goale. Gândurile-mi sunt aidoma, deşi eu îmi închipui că sunt pline de sens. Atât de pline încât îmi este imposbil să le cuprind toate ramificaţiile în urmele aşternute de pasta pixului albastru. M-a costat 30 de bani. Dai trei monede mici şi şi îţi procuri instrumentul necesar iluziei. Am multe amăgiri ascunse în paste de pix. Unele sunt albastre şi desenează corpul cărţii, îi conturează curbele fine, îi aştern carnea cuprinsului. Cele negre o îmbracă, o mângâie tandru şi îi haşurează întunecimile, durităţile, durerile. Roşul îi schiţează un zâmbet, îi desenează o faţă, o mască, ascunde din neliniştile pictate de celelalte două culori. Verdele o anunţă lumii, o prezintă, o desăvârşeşte.

Am o colecţie de iluzii captive în tuburi de plastic şi declanşate de mici arcuri. Mă înconjoară şi mă refugiez în ele aşa cum o fac în cana de cafea dulce şi în ţigara strâmbată în strâmtoarea blugilor.

Colţul cu păreri:

